GALERIJA

LIPANJ 2020. 

završna izložba radova polaznika SRC Trešnjevka 2.generacija 2019/2020.

Likovnost i rana pismenost

Druga generacija polaznika edukacije u našem SRC-u "Poticanje cjelovitog razvoja djece kroz područje likovnosti" završila je s jednogodišnjim ciklusom tijekom kojega su se kroz ukupno 11 modula upoznala s različitim temama iz područja umjetnosti i obrazovanja: umjetnost i likovna pedagogija, suvremena umjetnost, dječje likovno stvaralaštvo i oblikovanje slikovnice, o prirodi kreativnosti, kostimografija i scenografija u DV, kultura ustanove koja podržava kreativnost i stvaralaštvo, likovnost djece s posebnim potrebama, umjetnička istraživanja, oblikovanje likovnih programa u DV te na kraju, načini dokumentiranja i prezentiranja dječjeg likovnog stvaralaštva. Ovako široko i sveobuhvatno postavljenim programom polaznice, odgojiteljice djece predškolske dobi, su osposobljene za dublje razumijevanje prirode učenja, stvaralaštva i kreativnosti djece, te za oblikovanje likovnih programa koji se temelje na integriranom i cjelovitom pristupu djetetu i njegovu razvoju te stalnom istraživanju novih i kreativnijih strategija odgojno-obrazovnog rada.

Ostvarujući pojedine likovne i teorijske zadatke tijekom edukacije, prorađujući ih u svojoj odgojnoj grupi s djecom ili pripremajući i osmišljavajući poticaje i didaktička sredstva za igre i aktivnosti djece, nastajali su likovni uradci koji se, između ostalih, mogu svrstati u područje poticanja rane pismenostikod djece. Učestalost takvih uradaka pokazuje da je područje rane pismenosti vrlo zastupljeno u odgojno-obrazovnom procesu kao i da je značajan predmet interesa odgojiteljica što proizlazi iz njihova svakodnevnog praćenja potreba, interesa i mogućnosti djece kao i svijesti o važnosti ovog područja za djetetov sveukupni razvoj, kasnija akademska postignuća te snalaženje i uspješnost u životu općenito.

Povezanost likovnosti i rane pismenosti djeteta je višestruka i mogli bismo reći sveprožimajuća, počinje s najranijim razdobljem djetetova života, i odvija se kroz stalne interakcije djeteta i njegove okoline. Prve slikovnice, šaranje i crtanje po papiru, igre slovima i povezivanje sa slikovnim predloškom, igre bojama, linijama i oblicima, oblikovanje prstićima istražujući materijale, slušanje i ilustriranje priča itd., način je na koji dijete upija informacije i spoznaje iz svoje okoline, aktivno sudjeluje i komunicira s njom. U tom procesu, sposobnosti slušanja i govorenja se razvijaju spontano, dok vještine čitanja i pisanja zahtijevaju sustavniju poduku.

Sva znanja, vještine i sposobnosti koje dijete posjeduje o čitanju i pisanju, prije nego što započne čitati i pisati pripadaju ranoj pismenosti. Ključ pismenosti je razvoj vještine čitanja koja u ranoj dobi počinje razumijevanjem govorenog i kasnije vještina koje se odnose na dekodiranje pisanih riječi i dovode do razumijevanja sadržaja. Predčitalačko razdoblje je razdoblje u kojem je moguće više na kreativan, zanimljiv i inovativan način podučavati djecu mijenjajući i osmišljavajući poticaje prije same formalne poduke. Djelujući na okolinske čimbenike koji jesu teže mjerljivi, ali su zato i više podložni intervenciji, možemo kod djece probuditi i potaknuti razvoj pismenosti. Kod djece je važno osigurati i potaknuti razvoj rječnika, pripovjedne sposobnosti, interesa za tisak kao i sam koncept o njemu, imenovanje slova, ali i fonološku svjesnost tj. prepoznavanje, stvaranje i baratanje dijelovima manjim od riječi. Razvoj fonološke svjesnosti ima svoj slijed koji ide od svjesnosti većih jedinica (slogova, onseta, rime) do razina manjih jedinica (fonema) koje su više osjetljive u svim pozicijama unutar riječi. Upravo su prema rezultatima niza istraživanja posljednjih 30 godina fonološka svjesnost i prepoznavanje slova najznačajniji prediktori početnog čitanja.

Prepoznavanje i razlikovanje oblika, boja i uzoraka, kao i simbola, važno je za prepoznavanje riječi kao cjelina. Vizualna percepcija, diskriminacija i prizivanje, neophodne su za obradu pisanog materijala, posebno detalja. Samo pisanje je grafomotorička izvedba (linije, prostorno smještanje, detalj). Značajna je povezanost vizualnog prepoznavanja, precrtavanja i fonološke svjesnosti s poznavanjem slova. Hrvatski je jezik transparentne (jasne) ortografije i poznavanje slova u hrvatskoj latinici snažnije od vizualne komponente određuje fonološka svjesnost. Ranu pismenost značajno određuje i fonološko pamćenje i kodiranje u radnom pamćenju.

Dobra mjera jezičnog razvoja i prediktor akademskog uspjeha je pripovijedanje. Proizvodnja pripovjedne strukture zahtjeva razvijene vještine za nizanje događaja, oblikovanje kohezivnog, odnosno sintaktički i semantički povezanog teksta, uporabu eksplicitnih lingvističkih obilježja, precizan rječnik, iznošenje ideja, razumijevanje uzročno-posljedične povezanosti, strukturiranje priče prema univerzalnoj shemi koja pomaže slušatelju da je razumije. Ove sve vještine ključne su za čitanje i pisanje.

Likovnost i poticanje rane pismenost u radu s djecom organski su povezane i međusobno se prožimaju te su vidljive u brojnim situacijama kao što su okruživanje djeteta zanimljivim i djetetu privlačnim vizualnim i pisanim materijalima koji mu privlače pažnju, pobuđuju interes, razvijaju percepciju, potiču na razmišljanje i verbalno izražavanje. Likovne igre u kojima dijete uživa cijelim tijelom razvijaju motoriku, finu motoriku i koordinaciju, dijete se opušta, uz doživljaj ugode i zabave, koja je osnova svakog uključenog i za dijete svrhovitog učenja. Dijete se prvo izražava likovnim jezikom i simbolima, da bi se postupno razvijajući i svladavajući ranije opisane predvještine čitanja i pisanja, osposobilo za kasnije složene vještine čitanja i pisanja. Pri tome likovnost postoji kao jedan od "stotinu jezika djeteta", jezik koji se također treba njegovati i razvijati kako bi obogaćivao osobnost i omogućavao raznovrsnije i bogatije načine komunikacije sa svijetom koji ga okružuje.

U našoj virtualnoj galeriji izloženi su primjeri likovnih radova odgojiteljica i djece nastali kao rezultat zajedničkog istraživanja i igre tijekom kojih su djeca razvijala brojne vještine, između ostalih i predvještine čitanja i pisanja. Ilustracije priča i slikovnica, kreiranje slovarica velikog formata koje predstavljaju kvalitetan i djetetu atraktivan vizualni sadržaj u prostorima vrtićkih soba, estetski i funkcionalno oblikovani didaktički materijali za igre slovima kao i društvene igre koje potiču čitanje i verbalno izražavanje, primjeri su poticajnog okruženja za početno čitanje i pisanje djece, kao i za njihov opći i cjeloviti razvoj.

Martina Burazer, logopedinja

Đurđa Grozdanović, pedagoginja 

Ivana Hadžović

dječji grupni rad 


Nives Antić


Andrea Lesjak Butković

rad djece jasličke skupine

Željka Kovačević Kruljac

detalj iz kinestetičke slovarice

Tereza Zakarić

grupni rad

Biljana Petljak i Tamara Šantek Tomšić

Marijana Hižmen


Marijana Hižmen, Maja Kuntić, Zrinka Vrček i Marijana Hanžek


Melita Degiacinto Mika


Valentina Laszlo


Lidija Petir

grupni rad

Darija Marković

grupni rad

Draženka Parlov


Kristina Pliško


Karmela Krunić Habulinec

grupni rad

Valentina Meštrović

grupni rad

Anita Tolić


Medi Dent | Sve za Vaš zdravi osmijeh
Izradio Webnode
Izradite web-stranice besplatno! Ova web stranica napravljena je uz pomoć Webnode. Kreirajte svoju vlastitu web stranicu besplatno još danas! Započeti